شناسه : 26047
نویسنده : استان کرمانشاه
عکس

آزادسازی ۲۸۳ زندانی با کمک حقوق‌دانان بسیجی در کرمانشاه/ ‌۱۸۰ نفر وکالت رایگان دریافت کردند

رئیس سازمان بسیج حقوق‌دانان استان کرمانشاه گفت: ۲۸۳ زندانی دارای جرائم غیرعمد و مالی با تلاش حقوق‌دانان بسیجی در استان کرمانشاه آزاد شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان استان کرمانشاه،رسول بهرامی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه هیچکس منکر فقر سواد حقوقی در جامعه نیست اظهار داشت: فرایند پیگیری پرونده‌های قضایی نیازمند طی سیر صحیح و ارشاد حقوقی است. 

۱

وی با اشاره به اجرای طرح آموزش همگانی حقوق با عنوان هر مسجد یک حقوقدان در استان عنوان کرد: این طرح یک نهضت حقوق آموزی با هدف مبارزه با فقر حقوقی در جامعه، کاهش اختلافات حقوقی، کاهش ورودی پرونده‌هابه دستگاه قضایی و کاهش اطاله دادرسی و کارآمدی نظام قضایی است.

بهرامی‌‌پور با بیان اینکه طرح هر مسجد یک حقوقدان در سال گذشته در 76 مسجد استان اجرا شد و حدود 15 هزار نفر از خدمات مشاوره حقوقی منتفع شدند گفت: امسال به دلیل شرایط کرونایی در مکان‌هایی که وضعیت بهتر بود خدمات مشابه و مناسبی ارائه شد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه افزود: در شراط کرونایی طرح جایگزین با همکاری رادیو با عنوان «مدار قانون» از عید غدیر افتتاح شده که هر روز پخش خواهد شد و تاکنون بیش از 3000 دقیقه برنامه تولید شده است. 

وی از برپایی میزهای خدمات قضایی در مصلی‌های سراسر استان خبر داد و گفت: برای افرادی که توانایی مالی ندارند و معسر بودن آن‌ها محرز شود، چنانچه نیازمند وکیل باشند مشاوره، وکالت و خدمات قضایی رایگان در نظر گرفته شده است و تاکنون در راستای رزمایش کمک مؤمنانه 3.5 میلیارد تومان خدمات ارائه شده است و همچنان ادامه دارد.

بهرامی‌پور عنوان کرد: بعد از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در عرصه‌های عمومی و تخصصی وارد شدیم که نخستین اقدام تشکیل مجمع خیران حقوقدان بود و 2.5 میلیارد تومان خدمات ثبتی رایگان، کارشناسی رسمی و مشاوره‌های حقوقی به نیازمندان ارائه شد.

وی با اشاره به اهدای 5000 جلد کتاب به زندان‌های استان گفت: تاکنون 3148 نفر مشاوره حقوقی، 181 فقره وکالت رایگان، سه مورد خدمات ثبتی و 20 فقره کارشناسی رایگان انجام شده است.

بهرامی‌پور با بیان اینکه 2000 بسته فرهنگی بهداشتی، 100 کارت هدیه و 4008 بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است افزود: تاکنون 283 نفر از زندانیان استان با تلاش سازمان بسیج و در تعامل با دستگاه قضایی، سازمان زندان‌ها و پشتیبانی فرمانده سپاه آزاد شده‌اند.

وی عنوان کرد: هدف راهبردی ما از اجرای طرح آزادسازی زندانیان، فرهنگ سازی در جامعه و بسیج‌کنندگی امکانات نهادها و خیران بود و در رسیدن به این راهبرد موفق بودیم زیرا ادارات و نهادهای دیگر در این راستا حرکت می‌کنند و امید داریم تا پایان سال تعدادی دیگر از زندانیان آزاد شوند.

بهرامی‌پور گفت: مردم اطمینان داشته باشند در این طرح افراد دارای جرائم خشن آزاد نمی‌‌شوند و افرادی که آزادی آن‌ها برای امنیت جامعه ضرری نداشته باشد آزاد می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از پرونده‌های قضایی مربوط به اختلافات مربوط به قراردادها است بیان کرد: مسائل حقوقی پیچیدگی خاصی دارند و چنانچه قراردادها شفافیت لازم را نداشته باشند، زمینه تشکیل پرونده‌های قضایی فراهم می‌شود.

بهرامی‌پور با بیان اینکه آمادگی خود را برای همکاری با دستگاه قضایی در جهت رفع مشکل قراردادها اعلام کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شده است گفت: در 9 شهرستان نیروی کافی تأمین شده و حقوقدانان چون بر قوانین اشرافیت دارند در مشاوران املاک حاضر و مفاد قرارداد را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم مطالعه قرارداد توسط طرفین عنوان کرد: چون الزام قانونی برای بهره‌مندی از حقوقدانان وجود ندارد، استفاده لازم از این فرصت نمی‌شود. 

بهرامی‌پور با بیان اینکه حقوق عامه یکی از ضروریات جامعه است و همه وظیفه داریم در جهت رعایت و حفاظت این اصل تلاش کنیم گفت: در هر جایی که دستگاه‌ها و نهادها طبق قانون در وظایف و تکالیفی که به عهده دارند کوتاهی کنند حقوقدانان بسیجی از باب مطالبه حقوق عامه ورود پیدا می‌کنند و تقاهم‌نامه‌ای در این راستا با دادستانی منعقد شده است.

مدیر سازمان بسیج حقوق‌دانان استان کرمانشاه افزود: مطالبه حقوق عامه از عهده سیستم‌های اداری و یک نهاد به تنهایی بر نمی‌آید و تمام افراد جامعه باید مطالبه‌گر حقوق خود باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بسیج حقوق‌دانان در سال 88 با رسالت جذب، آموزش و به کارگیری حقوق‌دانان مؤمن، جهادی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد تشکیل شده است گفت: در استان کرمانشاه تمرکز فعالیت‌ها در گذشته بر مرکز استان بود که از سال گذشته تمام شهرستان‌ها دارای کانون بسیج حقوق‌دانان شدند و اکنون این سازمان با جمعیت بیش از 2000 نفر فعالیت می‌کند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.